U start de applicatie op via het blauwe icoon COMAX SPLIT.
Als de applicatie in gebruik is, ziet u deze ook openstaan op de taakbalk van uw computer.
U kunt de instellingen wijzigen door rechts bovenaan op “SETTINGS” te klikken.
Vervolgens kan u kiezen tussen “CONNECTION SETTINGS” of “GENERAL SETTINGS”.
Bij “Connection Settings” wordt bepaald met welke programma’s u de COMAX SPLIT & MERGE oplossing connecteert. Dit kunnen uw huidige softwarepakketten zijn, uw e-mail account, alsook andere COMAX oplossingen zoals COMAX Ubl of COMAX File.
Bij “General Settings” heeft u 7 opties:
Uw licentiecode
Dit hoofdstuk is vooral van belang voor advocaten. Lees hierna zeker ook hoofdstuk 2.1 Split en Merge uw documenten voor de praktische toepassingen.
Hier maakt u regels (rules) aan voor de annotaties/stempelsettings op uw documenten. Een DEFAULT RULE wordt zichtbaar; u kan de naam van deze regels veranderen door te typen in NAME + enter. De naam in de header verandert automatisch.
Door op ADD RULE rechts boven op uw scherm te klikken, verschijnt een nieuwe regel. Dit kan u naar voorkeur herhalen.
U kan ook deze naam aanpassen zoals eerder gezien.
Hier definieert u alle details die u wenst toe te voegen in de annotatie:
Als u een teller op een pagina wilt toevoegen, dan maakt u deze eerst aan in het tabblad COUNTER. Per teller moet u een regel aanmaken door op ‘ADD COUNTER’ te klikken.
Bij ‘NAME’ bepaalt u de naam van deze teller. Bepaal bij ‘INITIAL VALUE’ het begingetal van waar de teller mag starter. Vinkt u ‘RESET EVERY SPLIT’ aan, dan herstart de teller na elke split opnieuw vanaf het vooraf bepaalde begingetal.
Door bij ‘LINKED COUNTERS’ op ‘ADD COUNTER’ te klikken, voegt u bij deze eerder gemaakte counter een subcounter toe (bv: 1.1).
Zodra u de gewenste counters heeft aangemaakt, vindt u deze terug in de lijst van placeholders bij uw annotatieregel. Klik op de gewenste counters om deze toe te voegen in het tekstvak ‘TEMPLATE’.
Als u een COUNTER gebruikt, zorgt u ervoor dat de teller steeds omhoog gaat per gebruik van de annotatie. [PAGE] is voor een teller volgens paginanummer.
Indien u een * zet achter COUNTER, zal de teller niet omhoog gaan. Dit kan interessant zijn voor een bijkomende Sub COUNTER te plaatsen. Bijvoorbeeld om een header te bekomen “text 1. 2.” waarbij 1. blijft staan en het tweede cijfer stijgt. Om dit te bekomen, typt u [TEXT] [COUNTER1*].[COUNTER2].
Om van deze 3 pagina’s een stukkenbundel te maken, gaan we hieronder stap per stap doorlopen hoe u de annotatie rules in de settings moet opstellen om onderstaande resultaat te bekomen op de pagina’s en in de inhoudsopgave.
Pagina 1 = stuk 1, pagina 2 = substuk 1.1, pagina 3 = substuk 1.2
Rechts bovenaan in de settings – general settings – annotations kan u regels toevoegen door op ‘add rule’ te klikken.
Deze regels zijn opgesteld om bovenstaand voorbeeld te bekomen.
U kan vaste tekst ingeven die altijd verschijnt bij gebruik van de annotatie. Of u kan gebruik maken van de placeholders [ ] om variabele annotaties toe te voegen.
In ons voorbeeld is het woord STUK de vaste tekst. [COUNTER] is een variable voor de automatische optelling. De placeholder [TOC] laat u toe tekst te tonen in de inhoudsopgave die niet op de pagina zelf verschijnt.
Template : STUK [COUNTER]:[TOC]
Resultaat:
Door op de vergrote weergave te klikken, krijgt u [TOC] te zien naast STUK1 (zie afbeelding hieronder). Door te dubbelklikken op [TOC] en uw tekst in te geven, wordt deze tekst in de inhoudsopgave getoond maar niet op de pagina zelf. Wenst u de tekst zichtbaar te maken zowel op de inhoudsopgave als op de pagina zelf, selecteer dan [TEXT].
Template: SUBSTUK [COUNTER1*].[COUNTER2]: [TEXT]
Resultaat:
Template: Nvt.
Resultaat:
Template: [PAGE]
Resultaat:
Vervolgens gaan we de rules toevoegen aan de pagina’s. Dit kan u doen door rechtermuisknop op de juiste pagina te klikken.
Rechter muisknop op pagina 1 – apply annotations – stuk te selecteren
Rechter muisknop op pagina 2 – apply annotations – substuk te selecteren
Rechter muisknop op pagina 3 – apply annotations – substuk én stempel te selecteren
Als dit allemaal is toegewezen kan u de output settings selecteren (map/themis) eventueel OCR toepassen en op start klikken en klaar.
Bepaal hier of er bepaalde barcodes gedetecteerd moeten worden. Als ze herkend worden, zal de betreffende pagina automatisch gesplitst worden.
U kan de kleurmodus voor de tekstherkenning wijzigen in:
Bepaal hier de standaard settings voor het opslaan van de verwerkte documenten.
U kan hier ervoor kiezen om de inhoudstabel zichtbaar te maken als een aparte pagina of niet.
U sluit de Settings door op het blauwe kruis rechts boven te klikken.
U kan documenten op verschillende manieren in COMAX SPLIT verwerken:
De toepassing brengt u via de browser naar de gewenste locatie of naar een geconnecteerde applicatie met de te verwerken documenten.
Laad vanuit hier de te verifiëren documenten op door deze te selecteren.
Klik vervolgens op OPENEN.
Hier starten we met de praktische toepassingen nadat u eventueel persoonlijke bedrijfsinstellingen heeft geconfigureerd bij hoofdstuk 1.3 Annotations (RULES).
Zodra u de documenten hebt opgeladen, kan u beginnen met ze te bewerken.
Het MENU bovenaan geeft u een aantal snelle mogelijkheden.
Per document kan u nog kiezen om het te verwijderen of het document te vergroten qua beeld zodat u dit document in volledig zicht krijgt.
Indien u in de pagina klikt met rechter muisklik, ziet u een aantal opties:
Indien u een specifiek document in beeld vergroot door op te klikken, kan u meteen ook kiezen om het document bij te snijden zodat u maar een bepaald deel van het document opneemt. U klikt daarvoor op rechts onderaan.
Klikt u rechts onderaan op het icoon dan heeft u de mogelijkheid om op deze pagina tekst of een afbeelding toe te voegen. U kiest zelf waar deze op de pagina terecht komt en of deze moet opgenomen worden in de inhoudsopgave. Voegt u tekst toe, dan bepaalt u zelf het lettertype, kleur en grootte. U kan het tekstvakje ook highlighten in de gewenste kleur.
Per document kan u meteen kiezen om een specifieke annotatie / vermelding op het document te plaatsen en aan te passen. Dit kan u met een rechter muisklik in het document.
Voor u van start gaat met de bewerking, bepaalt u eerst waar de documenten opgeslagen of naar doorgestuurd moeten worden.
Eens u alles bepaald heeft, klikt op START en kan u het splitten en het samenvoegen starten.
Zodra het splitten en het samenvoegen is afgerond, krijgt elk verwerkt document een vinkje.
Uw output file zal de gedefinieerde annotaties dragen:
Indien er een update voor de oplossing beschikbaar is, wordt dit aangegeven door een gele balk onderaan. Door te klikken op ‘Update now’ kan u deze starten.
Vanuit COMAX split & merge laadt u de documenten rechtstreek in uw reeds bestaande softwarepakketten. Wij connecteren onder andere met:
Themis | Admin-DMS | Exact Online | Fid-Manager | en vele andere
Vanuit COMAX split&merge kan u de bewerkte facturen meteen doorsturen naar COMAX UBL. Zo maakt u er automatisch een UBL van om vervolgens op te laden in uw boekhoudpakket.
Vanuit COMAX split & merge archiveert u en uw hele team de bewerkte documenten op een gestructureerde zelfde manier. Zo voortkomt u een wanorde in uw digitaal archief.
Minimum vereisten voor:
PC: 8 GB Ram, 4 core cpu
PC & Server: .NET framework 4.7.2, firewall toegang op poort 1433
Vraag: Kan iedereen op kantoor dezelfde licentie gebruiken?
Antwoord: Neen, de licenties zijn individueel per named user.
Vraag: Waarom duurt het lang voor dat ik mijn geïmporteerde documenten kan zien in de SPLIT module?
Afhankelijk van hun grootte, kan het even duren voor dat de applicatie alle geselecteerde documenten zichtbaar maakt.
Vraag: Welke bestandtypes kan COMAX SPLIT herkennen en verwerken:
De bestandstypes in comax split die ondersteund zijn:
Bij technisch falen, stuur een mail naar SUPPORT@COMAX.BE en u wordt gecontacteerd door een van onze medewerkers.